Acasă » Relații tensionate intre Patriarhia de Constantinopol și Biserica Greciei?


Relații tensionate intre Patriarhia de Constantinopol și Biserica Greciei?


bartolomeu si ieronimRelațiile dintre Patriarhia de Constantinopol și Biserica Greciei devin din ce în ce mai tensionate

Relațiile dintre Patriarhia de Constantinopol și Biserica Greciei sunt caracterizate de noi tensiuni în pragul Sinodului Panortodox, relatează Romfea.

Patriarhia de Constantinopol a reacționat la numeroasele publicații din presă care au abordat motivul pentru care Arhiepiscopul Atenei și al întregii Elade a fost absent la Adunarea Întâistătătorilor Bisericilor Ortodoxe Locale din Chambesy, Elveția.

După cum a fost raportat anterior în presă, Arhiepiscopul Ieronim al II-lea nu a fost prezent la Adunarea Întâistătătorilor Bisericilor Ortodoxe „din motive personale”. Cu toate acestea, la reuniunea Sfântului Sinod, ierarhul grec a respins informația, menționând că motivele absenței sale nu au fost de natură personală.

Ca răspuns la această afirmație, la data de 19 februarie, Patriarhia de Constantinopol a publicat scrisoarea trimisă de Arhiepiscopului Ieronim, la data de 8 decembrie 2015, Patriarhului Ecumenic Bartolomeu I, în care Ieronim informează patriarhul că nu va participa la lucrările Adunării Întâistătătorilor Bisericilor Ortodoxe Locale „din motive personale”.

„La Soborul Sfânt al Întâistătătorilor Bisericilor Ortodoxe Locale desfășurat în perioada 21-28 ianuarie 2016, din motive personale, care ne împiedică să luăm parte la el, Sfântul Sinod al Bisericii Greciei va fi reprezentat de Sfințiile lor Mitropoliții Serafim de Karystos și Skyros, Hrisostom Peristeri si Germanos Elis”, scrie în scrisoare.

A doua zi, 20 februarie 2016, Sfântul Sinod al Bisericii Greciei publică cea mai recentă scrisoare primită de Patriarhul Constantinopolului de la Arhiepiscopul Ieronim înaintea Adunării Întâistătătorilor Bisericilor Locale. Data scrisorii este 13 ianuarie 2016:„Pentru informarea mass-media pe tema documentului care menționează participarea delegației Bisericii Greciei la Adunarea Întâistătătorii Bisericilor Ortodoxe Locale din Chambesy, Elveția, și în scopul de a preveni orice alte opinii eronate pe acest subiect, vă trimitem din arhiva Sfântului Sinod o copie exactă a celei mai recente scrisori, semnate de către Arhiepiscopul Ieronim în data de 13 ianuarie 2016, cu privire la participarea delegației Bisericii noastre la Adunarea Bisericilor Locale, care a avut loc în perioada 21-28 ianuarie, 2016, în Chambesy.”

„În această scrisoare, nu este invocat termenul de ‘motive personale’ în relație cu absența Preafericitului Episcop Ieronim al II-lea al Atenei și al întregii Elade, la reuniunea menționată mai sus deoarece circumstanțele nu au permis utilizarea unor astfel de expresii. Este evident că tezele finale ale expeditorului pot fi regăsite în cea mai recentă scrisoare, și nu în cea intermediară” este declarația Sfântului Sinod al Bisericii Greciei.

În același timp, un mitropolit din Grecia de Nord și-a exprimat opinia că absența episcopului poate fi explicată prin referire la „motive canonice”, și nu prin referire la „motive personale”. În opinia sa, cel puțin patru astfel de motive canonice pot fi puse în evidență: Primul motiv canonic: implicarea necanonică a Patriarhului Constantinopolului în alegerea Mitropolitului de Ioannina. Conform Dreptului Canonic, implicarea sa este clasificată drept intruziune într-o zonă aflată sub jurisdicția ecleziastică a unei alte Biserici Locale. Zona se află sub jurisdicția Bisericii Greciei. Aceasta este condusă de „ierarhi care deservesc” (articolul 3 din Constituția Greciei) „Vechea Grecie” (teritoriul elen care a câștigat independența în secolul al XIX-lea) și „noile teritorii”. Există și

excepții: Creta, Insulele Ciclade și Muntele Athos, care sunt păstorite de către patriarh. Biserica Greciei este autocefală și afiliată Sinodului Episcopilor, condus de Arhiepiscopul Atenei. Arhiepiscopul Atenei este menționat în diptice și pomenit de Patriarhul Ecumenic, cum sunt toți conducătorii altor Biserici Ortodoxe Autocefale. Alegerea noilor episcopi este cea mai importantă sarcină administrativă încredințată episcopilor Bisericii. Orice amestec din afară în acest proces, venit din partea autorităților, indiferent dacă sunt autorități laice sau bisericești, este ilegală și inadmisibilă din punct de vedere canonic. Cu toate acestea, este cunoscut public faptul că patriarhul s-a implicat în procesul de alegere a Mitropolitului de Ioannina.

Al doilea motiv este deschiderea unei instituții de reprezentare a Patriarhiei de Constantinopol în Atena, fără nicio autorizație primită de la Episcopul Atenei și al întregii Elade. Mitropolitul declară următoarele cu privire la această chestiune: „Arhiepiscopul Serafim, de binecuvântată memorie, a prezis situația de față atunci când a refuzat stabilirea unei astfel de instituții de reprezentare menționând că reprezentantul patriarhiei este același cu arhiepiscopul”, adăugând mai departe „Fanarioții doresc o reprezentare separată pentru a arunca greutatea pe seama Arhiepiscopiei mele și pentru a provoca discordii”. Provocarea de disensiuni și diviziuni în alte Biserici Locale este pedepsită într-un mod foarte sever de Sfintele Canoane.

Al treilea motiv este încercarea Patriarhiei Ecumenice de a negocia cu guvernul elen o schimbare a statutului oficial al reprezentării patriarhale din Atena, ridicând patriarhia la nivel de „Exarhat”. Acesta este un alt caz de interferență necanonică în jurisdicția altor Biserici Locale.

„Unii episcopi chiar se întreabă cum arhiepiscopul, în ciuda a toate acestea, încă îl pomenește pe Bartolomeu în diptice”, spune mitropolitul.

Atena, 22 februarie 2016, sursa: traducere de pe http://www.pravoslavie.ru/english/91041.htm


Post a Comment

(required. But it will not be published)